Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

Όταν η Google μπει και με τα δύο πόδια στην ασφαλιστική βιομηχανία...

Όταν γίνεται λόγος για συλλογή και οργάνωση πληροφοριών, η Google προβάλλει ως ηγέτιδα, με 6 δισ. μοναδικές αναζητήσεις την ημέρα και με την ευρετηρίαση πάνω από 50 δισ. ιστοσελίδων (2013). Απομένει να δούμε πώς αυτές οι πληροφορίες γίνονται παγκοσμίως προσβάσιμες και με ποιο κόστος. Τη στιγμή, μάλιστα, που μια από τις βιομηχανίες που πλεονεκτούν στο θέμα της πρόσβασης σε παγκόσμιες πληροφορίες είναι ηασφαλιστική.
Ως τώρα, η Google κατάφερε να κεφαλαιοποιήσει τις πληροφορίες που διαθέτει μέσω του AdWords και της διαφήμισης βάσει λέξεων κλειδί (keyword advertising). Μια ματιά στα δεδομένα του εν λόγω τρόπου διαφήμισης δείχνει ότι οι ασφαλιστικές και οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες ξοδεύουν τα περισσότερα (4 δισ. δολάρια ανά έτος, σύμφωνα με τα στατιστικά του Google AdWords και της Wordstream). Η ψηλότερη μπάρα σε αυτά τα γραφήματα αντιστοιχεί στις ασφάλειες αυτοκινήτου.
Σε μια πρόσφατη έκθεση, την οποία κατάρτισε σε συνεργασία με την BCG India, η Google συμπεραίνει ότι οιασφάλειες ανήκουν στις πέντε κορυφαίες κατηγορίες προϊόντων για τις οποίες το διαδίκτυο είναι το κυρίαρχο κανάλι διανομής (οι άλλες κατηγορίες είναι τα ταξίδια, τα ψηφιακά μέσα, η αγορά εισιτηρίων και τα βιβλία/περιοδικά). Στις τέσσερις πρώτες κατηγορίες, μάλιστα, τα παραδοσιακά κανάλια διανομής μοιάζουν εν πολλοίς να έχουν παραγκωνιστεί εδώ και καιρό από τα ψηφιακά. Η ίδια έκθεση προβλέπει ότι το 75% όλων των αγορών ασφάλειας θα γίνεται διαδικτυακά ως το 2020. Αν αυτές οι προβλέψεις ευσταθούν, η Google θα γίνει το κύριο κανάλι πωλήσεων για την ασφαλιστική βιομηχανία.
Είναι αυτή η επόμενη βιομηχανία όπου η τεχνολογία, με την Google ως παίκτη κλειδί, διαταράσσει την υπάρχουσα αλυσίδα αξίας;
Μια ανασκόπηση των εξαγορών και της τεχνολογικής ανάπτυξης της Google καταδεικνύει ποια θέση μπορεί αυτή να καταλάβει αν βασιστεί στα πιο δημοφιλή ασφαλιστικά προϊόντα, όπως τα αυτοκινήτου, σπιτιού, ζωής και υγείας. Το πρώτο της… ασφαλιστικό βήμα η εταιρεία το έκανε ήδη το 2012, εξαγοράζοντας για 37 εκατ. λίρες την ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών BeatThatQuote. Αν κοιτάξουμε τους αριθμούς, θα δούμε ότι ηGoogle χρεώνει έως 54 δολάρια το κλικ για αναζητήσεις ασφαλιστικών προσφορών. Επιπλέον, καταγράφει ήδη σε πραγματικό χρόνο την οδική κυκλοφορία, παίρνοντας metadata από όλες τις συσκευές που χρησιμοποιούν Android, και μπορεί να δώσει ακριβή δελτία κυκλοφορίας μέσω του Google Now.
Όλες αυτές οι πληροφορίες είναι δυνητικά πολύτιμες για μια ασφαλιστική εταιρεία. Η ίδια υπόθεση ενισχύεται από το γεγονός ότι η Google είχε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία της Open Automotive Alliance, η οποία θέλει να προωθήσει το Android ως το στάνταρ λειτουργικό για τα μελλοντικά συστήματα ψυχαγωγίας, τις εφαρμογές και τον λοιπό τεχνολογικό εξοπλισμό αυτοκινήτου.
Τον Ιανουάριο του 2014 η Google έκανε τη δεύτερη μεγαλύτερη εξαγορά στην ιστορία της, εκείνη της εταιρείας κατασκευής θερμοστατών και ανιχνευτών καπνού Nest Labs, έναντι 3,2 δισ. δολαρίων. Σύμφωνα με το περιοδικό «Forbes», αυτό ενισχύει τη θέση της Google στον τομέα των έξυπνων σπιτιών και του Android στο λεγόμενο «διαδίκτυο των πραγμάτων» («Internet of Things»), δηλαδή το δίκτυο διασυνδεμένων συσκευών και αντικειμένων.
Το πιο ενδιαφέρον ερώτημα είναι πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι πληροφορίες που αποκτώνται μέσω έξυπνων συστημάτων μέτρησης και άλλων οικιακών αισθητήρων. Μια συνεχής και αυτόματη καταγραφή όλων των ηλεκτρονικών συσκευών ενός σπιτιού δίνει επίσης πολύτιμες πληροφορίες για ένα ασφαλιστικό προϊόν, τόσο όσον αφορά την τιμολόγηση όσο και τον διακανονισμό ζημιών. Aν προστεθούν και οι πληροφορίες που ήδη συλλέγονται μέσω Google Maps και Google Earth, όλα αυτά θα μπορούσαν να αποτελέσουν, παραδείγματος χάρη, τη βάση για έναν ακριβή υπολογισμό του σωρευτικού υψηλού κινδύνου σε πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Και το Google Glass όμως προσφέρεται για τη δημιουργία μιας θέσης στην ασφαλιστική αλυσίδα αξίας για τηνGoogle. Τον Ιανουάριο του 2014, πέραν των προαναφερθέντων, η ίδια εταιρεία και η VSP, ο μεγαλύτερος παίκτης στον χώρο της ασφάλειας όρασης, υπέγραψαν συμφωνία ώστε οι πελάτες της δεύτερης να μπορούν να συνδυάζουν τα γυαλιά της Google με συνταγογραφημένους φακούς. Αυτό μπορεί να φαντάζει εκ πρώτης όψεως σαν μια απλή προωθητική ενέργεια για τα γυαλιά της Google, μάλλον όμως θα προσφέρει και άφθονες ευκαιρίες για συλλογή δεδομένων (π.χ. υγείας) σε πραγματικό χρόνο από τους ασφαλισμένους-χρήστες των γυαλιών.
Η Accenture υποστηρίζει ότι η βιομηχανία έχει από καιρό εγκαταλείψει την προϊοντοκεντρική της λογική και γίνεται όλο και πιο πελατοκεντρική. Αυτό οδηγεί σε ολοένα αυξανόμενες προσδοκίες και απαιτήσεις, καθώς και σε μειούμενη πίστη των πελατών. Συνυπολογίζοντας την πιθανή απειλή από νεοεισερχόμενους στηνασφαλιστική αγορά, όπως η Google, η εταιρεία ανάλυσης δεδομένων SMA υποστηρίζει ότι η ασφαλιστική αλυσίδα αξίας υπόκειται σε ριζικές αλλαγές.
Η αλήθεια είναι μάλλον λιγότερο δραματική, σύμφωνα με τo ενημερωτικό σάιτ TechCrunch, που ειδικεύεται σε θέματα τεχνολογίας και πληροφορίας, αφού η βιομηχανία παρουσιάζει ήδη υψηλό βαθμό αφομοίωσης των τεχνολογικών εξελίξεων και συστηματικά αναπτύσσει ψηφιακά κανάλια, όπως για παράδειγμα οι εταιρείες GEICO και Progressive. Παρά την προσπάθεια αυτή, όμως, η ιστορία έχει δείξει ότι απαιτείται και νέα νοοτροπία όταν μια βιομηχανία έχει να αναμετρηθεί με μια «διασπαστική καινοτομία» (disruptive innovation).
Για την ασφαλιστική βιομηχανία, εν προκειμένω, αυτό θέτει μια σειρά προκλήσεων την ίδια ώρα που το ενδιαφέρον και οι πόροι εστιάζονται στις ρυθμιστικές απαιτήσεις της Solvency II και της ORSA, στην αναζήτηση εναλλακτικών τοποθετήσεων κεφαλαίου λόγω χαμηλών επιτοκίων και στο «τεχνικό χρέος» (technical debt) των κεντρικών συστημάτων, δηλαδή την ανεπάρκεια του λογισμικού τους.
Το ερώτημα τελικά δεν είναι αν η Google θα έχει θέση στη μελλοντική αλυσίδα αξίας της ασφαλιστικής βιομηχανίας, αλλά ποια θέση θέλει η ίδια να πάρει, και πώς αυτό θα επηρεάσει τους αρμόδιους φορείς.
NEXTDEAL

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου